venerdì 21 agosto 2015

PROVERBI E DINTORNI - li cunti e li culacchi

A Lecce, alli tiempi ntichi, comu a tutti li paisi muta gente se canuscia cu llu ngiuru, sta usanza, mo ae parecchi anni ca nu  ncete cchiui. però alli tiempi te li nonni, te li nonni nesci, ncera ncora, pe stu fattu, li culacchi ca se cuntanu sulla ggente nu ppurtanu lu nume giustu te li cristiani, ma purtanu lu ngiuru.
Osce sti cristiani anu muerti tutti e puru li  figghi  e li figghi te li figghi loru anu muerti, ma li culacchi anu rimasti e cinca se li recorda, li cunta ncora.

LU NTONI BABBU

Mo parlamu te lu Ntoni bbabbu, fiju te lu Ronzu bbabbu e nepute te l' Ucciu bbabbu, nisciunu te tutti trete era scemu, ma quarche tunu te li loru ntenati, lu ia statu, però stu ngiuru ia rimastu a tutta la famija; se tisce puru ca lu Ntoni bbabbu era nnu fiju te zzoccula ca sapia pijare pe culu parecchia ggente.
Stu Ntoni babbu, nu ssia mai nzuratu, ma se cunta ca nna fiata ia puru ttruatu cu sse nzura; lu giurnu ca sia nzurare, sta spettaa la nnammurata soa nnanti lla chiesia e quandu sunara le campane iddhra nu nci rriaa, lu prievete ca sta spettaa puru iddhru, cu nu ssia nu l' ia ntise, le fisce sunare ntorna, ma mancu sta fiata iddhra ia rriata.
Lu Ntoni, stizzatu, sciu ccasa lla zzita cu bbiscia cce ia ccappatu e percene nu sta bbenia, la ttruau ca cu lle ddo soru soi se sta chiangianu tutti li muerti loru e, tuttu ncazzatu nci ddummandau percene nu ianu sciute lla chiesia e percene sta chiangianu.
La Nzina, ca se chjamaa ccussine la nnammurata soa, ni tisse ca sorasa la menzana ia tittu :
" Osce te sta spuesi e sinti felice, e fra noe misi ccatti nnu fiju bbeddhru comu lu sule ca chiamanu Tore bbabbu; quandu se fasce mpezzatieddhru poi lu puerti fore cu tie ci te iuta ll'uertu e llu mandi llu puzzu cu pija l' acqua cu ndacqui le chiante, lu uagnunceddhru se minte llu puzzu e, cu  uarda intra,cate, se nfoca e more e tie rimani sula cu chiangi stu pueru fiju ca t' à muertu, pueru fiju te mamma e te le zzei soi ".
Cussine tescendu tutte trete le soru ncignara nturna cu chiangenu :
" Pueru fiju meu e te le zzei soi " - tescianu e chiangianu.
Lu Ntoni pensau :
" Ma sci me sta sposu ? fra quista e le soru soi me parenu una cchiù fessa te l' autra, pe furtuna fazzu ncora a tiempu cu cangiu pensieru " .
E se nde sciu.
Cercau puru cu fazza ntorna pace ma sta fiata la soru rande, ca era puru quiddhra ca fascia te mamma alle soru, nu lu ose cchiui ccasa soa e iddhru e la nnammurata soa nu sse nzurara cchiui.
Te tandu llu paese la ggente ncignau cu ntanagghia susu llu Ntoni e la Nzina e cu lli sciuteca te tutti li modi, fattu stae ca poi nisciunu te tutti ddoi saie cchiui nzuratu.

ANTONIO IL BABBEO

A Lecce, negli antichi tempi passati,come in tutti i paesi salentini, molta gente era conosciuta col soprannome, quest' usanza ( almeno a Lecce ) è da parecchi anni scooarsa, però ai tempi dei nonni, dei nonni nostri, esisteva ancora,per questa ragione i culacchi che si riferiscono a gente veramente esistita, non riporta le reali generalità delle persone, ma i loro soprannomi.
Oggidì tutte queste persone sono morte, così come i figli ed i figli dei loro figli sono morti anch' essi però i culacchi gli sopravvivono e qualcuno che li ricorda, li racconta ancora.
Parliamo di Antonio il babbeo,figlio di Oronzo e di Antonuccio il babbeo, nessuno dei tre era sciocco od intronato ma, evidentemente qualcuno dei loro antenati lo era stato e tale soprannome era comunque rimasto in quella famiglia; si narra anche che Antonio il babbeo fosse un furbacchione in grado di prendere in giro molta gente.
Antonio il babbeo non si eramai sposato, però si narra di una volta che era stato sul punto di farlo; il giorno del matrimonio era in chiesa , davanti all' altare aspettando la sua promessa sposa che non giungeva, il prete, che anch' egli l' aspettava, fece suonare le campane per avvertirla che era giunto il momento e, poichè non si faceva ancora vedere, le fece suonare una seconda volta.
Innervosito Antonio si recò in casa della fidanzata per poter rendersi conto di quanto accadeva e del perchè non si fosse ancora  recata presso la chiesa, giuntovi la trovò che, assieme alle sue due sorelle, stavano tutte piangendo a dirotto, chiese quindi la causa di questo trambusto e del perchè piangessero tanto.
La Oronzina, questo era il nome della sua fidanzata, riferì che sua sorella mediana, le aveva detto :
" Oggi ti stai sposando e sei felice, e fra nove mesi avrai un figlio bello come il sole che chiameranno Salvatore il babbeo,
quando sarà già grandicello lo porterai con te in campagna per aiutarti nell' orto e lo manderai al pozzo a prendere l' acqua per innaffiare le piante, il ragazzino si sporgerà nel pozzo per guardarvi dentro e vi cadrà morendovi affogato ed tu resterai da sola a piangere per questo povero figlio della sua mamma e delle sue zie ".
Ciò dicendo, le tre sorelle ricominciarono a piangere :
" Povero figlio mio e delle sue zie " ripetevano fra le lacrime.
" Ma con chi sto a sposarmi - pensò a questo punto Antonio -  avevo qualche dubbio, ma fra costei e le sue sorelle mi sembrano una più stupida dell' altra, per fortuna sono ancora in tempo a cambiare idea ".
E se ne andò.
Cercò in seguito anche di tornare a far pace ma stavilta la sorella grande, che era anche quella che fungeva da madre dele altre due, non volle più vederlo in casa sua e così l Antonio e l' Oronzina non si sposarono più.
Da quel momento la gente nel quartiere iniziò a sparlare di Antonio e dell' Oronzina ed a dirne di tutti i colori, fatto sta che poi, nessuno dei due si sia più sposato.

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