mercoledì 12 agosto 2015

PROVERBI E DINTORNI - quandu sciucammu mmienzu lla via


LU NUCINU
Ahi sorte te lu Catalanu, ca perse la mujere te lu liettu e scia retandu cu lli causi a manu : torna mujere mia ca te sta spettu
Lu tritici te giugnu, ete la festa te santu Ntoni te Padova; mo quarche tunu se sta ddummanda cce cazzu ccentra  lu Catalanu cu llu Ntoni te padova ?
Ccentra, ccentra percene, pe cinca nu lla sape, stu santu ete lu patrunu te li matremoni, ma ete puru lu patrunu te le cose perse.
Intra llu Salentu, pe lla festa te santu Ntoni, finca cquarche annu rretu, se fascia nnu liquore cu lle nuci, ca se chiamaa nucinu, se fascia cu lla posa te lu mustu e sse mentianu intra tritici nuci, ccote quandu eranu ncora ierdi e mueddhri.
Siccomu era vietatu cu sse fazza lu spiretu ccasa,percene s' ianu pagare le tasse. s' ia fare tuttu te scusu
Comu se facia :
Se pijaa la posa te lu mustu e sse mentia intra nna quatara subbra llu fuecu cu sse fazza fervere;  intra lla quatara, nc' era nnu trapieti ca subbra tenia nna tegghia cuperta cu nnu bacile
e cimentata cu lla cinnere e la cauce mmescate.
Quandu la posa te lu mustu fervia, lu spiretu se ccuja intra llu bacile e de ddhrai catia intra lla tegghia.
Poi se pighianu  tritici nuci ierdi comu le tritici crazie te santu Ntoni e mueddhri e sse mentia tuttu intra nna ucala te itru e sse chiutianu; se lassaa tuttu subbra lla loggia pe ddo lune ( 40 o 50 giurni ), se scia ogne tantu te sira o te matina, prima bbessa lu sule, e sse scutulisciaa, senza però sse apranu le ucale.
Passate le ddo lune, se mentia tuttu intra nna cretenza allu scuru pe ddo lune autre, se filtraa tuttu cu nna pezza te cuttone, lu liquore se ccuija cu sse apre a santu Ntoni ma le nuci se tianu alli uagnuncddhri cu sse le mangianu prestu, prestu percene cu lla furtezza te lu liquore li fascia mantenire chiù cuieti.

IL NOCINO

Triste sorte di Catalano, che perdette la moglie da dentro il letto e andava gridando con i pantaloni in mano : torna moglie mia che io ti aspetto.
Il 13 giugno ricorre la festività di sant' Antonio di Padova; qualcuno ora starà chiedendosi cosa centri il Catalano con il santo ?
Centra, centra poichè, per chi non lo sapesse, questo santo è il patrono dei matrimoni, ma lo è anche degli oggetti smarriti.
Nel Salento, fino a qualche anno fa, per la ricorrenza della festività di sant' Antonio di Padova, si preparava un liquore, il nocino; si faceva con la feccia del mosto, da cui si ricavava l' alcol, nella quale si facevano macerare 13 noci verdi e tenere ( non legnose ).
Poichè era proibito produrre lo spirito in casa, essendo esso soggetto a tassazioni, si doveva produrre di nascosto.
PROCEDIMENTO
SI meteva un paiolo con dentro la feccia del mosto, sul fuoco; in questo paiolo era stato messo un tripode su cui era adagiata una teglia sormontata da una bacinella e cementata con cenere e calce, con il bollire del mosto, l' alcol si depositava nella bacinella e da li finiva nella teglia,
Ottenuto l' alcol, si metteva in un boccaccio con 13 noci verdi come le 13 grazie di sant' Antonio e tenere, si chiudeva ermeticamente, si portava sul terrazzo e vi si lasciava per 40/ 50 giorni alla luce ed alle intemerie, spesso si andava di sera oppure di prima mattina, prima del sorgere del sole, e si agitava perchè si amalgamasse ben, bene, senza peraltro mai aprire il boccaccio.
Trascorso tale periodo, si metteva il boccaccio al buio nella credenza  e lo si lasciava per altri 40/50 giorni, dopo si prendeva il liquore e si filtrava con un panno di cotone per metterlo nella bottiglia da aprire per la festa di sant' Antonio di Padova, mentre le noci si davano ai bambini come leccornie, ma anche perchè, col loro contenuto alcolico, li inebriassero per acquietarli.

Nessun commento:

Posta un commento

Visualizzazioni totali

Archivio blog